بازار نخود تهران, بازار نخود سه خان, بازار نخود صادراتی, بازار نخود فلافلی, بازار نخود کرمانشاه, خرید عمده حبوبات, خرید عمده نخود, خرید فروش حبوبات, خرید نخود تک خان, خرید نخود تک خان کرمانشاه, خرید نخود سه خان, خرید نخود فلافلی, خرید و فروش دو خان, خرید و فروش نخود سه خان, صادرات نخود ایرانی, صادرات نخود دوخان, صادرات نخود سه خان, قیمت انواع نخود

قیمت انواع نخود

قیمت انواع نخود

قیمت انواع نخود

قیمت انواع نخود موضوع مقاله ی پیش روی شماست. نخود از دسته حبوبات و دانه‌های خوراکی است. این دانه زیر مجموعه خانواده باقلاییان است. نخود دانه‌ای سرشار از پروتئین است. قدمت این گیاه نزدیک به ۷۵۰۰ سال قبل در خاورمیانه بر می‌گردد و از قدیمی‌‌ترین حبوبات کشت شده توسط انسان است.

اصلی‌‌ترین غذاهایی که با این دانه درست می‌شود حمص، چانا ماسالا و فلافل است. این ماده غذایی در غذاهای کشور‌های خاورمیانه، هندی و مدیترانه‌ای استفاده می‌شود. کشور هند با تولید ۷۰ درصد نخود جهان، بزرگ‌ترین تولید کننده نخود در جهان محسوب می‌شود. این گیاه دارای انواع مختلفی است، که هر کدام دارای خواص زیادی هستند.

 

 

لیست قیمت انواع نخود

امروزه در بازار حبوبات، نخود در انواع و اقسام مختلفی موجود است. در بین مناطقی که نخود در آن‌ها کشت می‌شود، نخود کرمانشاه، به خاطر ویژگی‌های زیادی که دارد جزو بهترین نخودها محسوب می‌شود.

نخود‌ها به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

درشت‌‌ترین نخود ایرانی نخود تک خان است. ابعاد این نخود ۱۰ میلی‌متر است. قیمت هر یک کیلو، نخود تک خان حدود 62000 تومان است.

این نخود ترکیب نخودهای سایز ۸ و ۹ میلی‌متری است. قیمت هر کیلو، نخود دو خان57000 تومان است

نخود سه خان ترکیب ۳۰ در ۳۰ نخود سایز ۷، ۸، ۹ میلی‌متر است و قیمت تمام شده هر کیلو آن 49000 تومان است.

نخود فلافی ریز‌ترین نخود موجود در بازار است. سایز این نخود بین ۴ تا ۶ میلی‌متر است و قیمت هر کیلو آن 45000 تومان است.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت انواع نخود

اصلی‌‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت نخود، سایز نخود و مکانی است که نخود در آن جا کاشته‌می‌شود. نکته‌ای که بر قیمت گذاری انواع نخود تاثیرگذار است، یک دست بودن نخود است نخودی که سایزهای آن باهم تفاوت زیادی دارد، کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. نکته بعدی تازگی و کهنه‌بودن نخود است، یعنی این نخود امسال برداشت‌شده یا سال‌های گذاشته.

تقاضا و عرضه

یکی از راه‌های افزایش درآمد و توسعه اقتصادی در کشور ایران افزایش صادرات نخود است. نخود از جمله محصولاتی است که در کانتینرهای ۲۰ تنی با وزن بیشتر از ۲۰ تن، و به وسیله وسایل حمل و نقل مانند کشتی، تریلی و هواپیما به کشورهای مختلف صادر می‌شود. با توجه به نیاز روز افزون نخود در کشورهای مختلف تقاضای بسیار زیادی برای محصول وجود دارد و همین نکته باعث شده‌است که افزایش صادرات این محصول اهمیت زیادی داشته‌باشد.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر افزایش صادرات نخود کیفیت و استاندارد بودن این محصول است. نخودی که قرار است صادر شود باید معیارهای جهانی را داشته‌باشد. یکی از عواملی که تاثیر زیادی در کیفیت نخود می‌گذارد روش کشت و تولید پایدار این محصول است.

شرایط آب و هوایی

نخود گیاهی است که به راحتی می‌تواند هم دمای بالا و هم دمای پایین را تحمل کند. در کل نخود گیاهی است که در برابر خشکی مقاوم است و احتیاج به یک اقلیم خشک وسرد دارد. بذرهای این گیاه در دمای ۲ تا ۵ درجه سانتی‌گراد جوانه می‌زند و بوته آن تا دمای حدود -۸ تا -۱۱ را به راحتی می‌تواند تحمل کند.

دمای مطلوب برای رشد این گیاه حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. این گیاه برای گل دهی نیاز به دمایی معتدل دارد، هوای داغ و خشکی زیاد باعث کاهش گل دهی این محصول می‌شود.

اصولاً زمان گل دهی این گیاه بیش از یک ماه طول می‌کشد. نخود گیاهی است با رشد نامحدود و غلاف‌های این گیاه به طور یکسان به مرحله بلوغ نمی‌رسد. بهترین دما برای گیاه نخود در روز دمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد و در شب حدود ۱۴ الی ۱۵ درجه سانتی گراد است.

 

 

قیمت انواع نخود

قیمت انواع نخود

 

هزینه تولید

نخودی که در ایران تولید می‌شود یکی از برندهای معروف جهان محسوب می‌شود. سطح زیر کشت نخود در کشور ایران حدود ۵۵۶ هزار و ۷۹۰ هکتار است.

ایران در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۳۱۵ هزار تن نخود تولید کرد و رتبه ششم جهان را به خود اختصاص داد. در سال‌های اخیر بیشتر نخود کشور به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

هزینه هر هکتار کاشت نخود برای کشاورزان نزدیک به ۲۴۴ دلار است.

از راهکاری افزایش تولید نخود کاشت ارقام پر محصول، افزایش سطح زیر کشت، افزایش قیمت نخود در بازار ایران، پایین آوردن هزینه زراعت، کاشت و برداشت با ماشین‌های مکانیزه و. . .است. این‌ها مواردی است که باید به کشاورز ارائه شود تا کشت و برداشت خوبی داشته باشد.

شرایط بازار جهانی

صادرات نخود در سال‌های اخیر رشد داشته‌است. این رشد به علت تقاضای بالا در بازارهای جهانی، برای نخود ایرانی است. بعلت اینکه نخود ایران دارای کیفیت بالا و قیمت مناسبی است، مورد استقبال کشورهای مختلف قرار گرفته‌است.

فعالیت کشاورزان در کشت نخود باعث افزایش صادرات این‌ محصول شده‌است. صادرات نخود اصولاً به صورت عمده و توسط کانتینرهای ۲۰ تنی انجام می‌شود.

نوع حمل و نقل مناسب صادرات نخود، باعث کاهش‌یافتن هزینه‌های حمل و نقل و حفظ کیفیت و تازگی نخود خواهد شد. کشورهایی که نخود ایران به آن‌ها صادر می‌شود، شامل کشور‌هایی مثل افغانستان، عراق، هند، پاکستان و. . . است. در این کشورها مصرف نخود بسیار زیاد است به همین دلیل تقاضای بالایی برای خرید این محصول از ایران دارند.

نوع و کیفیت انواع نخود

اولین نکته‌ای که در خرید نخود باید به آن دقت کنید، خوش پخت بودن و راحت پخته‌شدن آن است.

نخود‌ها را می‌توان از نظر رنگ به سه دسته تقسیم کرد:

  • نخود سفید
  • نخود زرد
  • نخود سیاه

نخود زرد جز نخود‌هایی است که برای لپه استفاده می‌شود و بیش‌تر در استان آذربایجان غربی کشت می‌شود. اما نخود سیاه اصولا در استان همدان کاشته‌می‌شود.

بهترین نوع نخود سفید ایران، مربوط به استان کرمانشاه است. البته این نخود در استان‌های لرستان و همدان هم کشت می‌شود. نخود سفید مناطق همدان و لرستان به صورت کاملا سفید و یک دست نیست و رنگ این نمونه نخود به سفید مایل به زرد و سبزمتمایل است.

خرید انواع نخود

بهترین راه برای خرید نخود، خرید از خود کشاورز است. اگر قصد خرید این نمونه نخود را دارید‌، بهتر است در زمان برداشت  به تولید کننده مراجعه کنید و نخود تازه را به صورت عمده خریداری کنید. در این روش دیگر مطمئن هستید که نخود کاملاً تازه است.

از روش‌های دیگر خرید نخود به صورت آنلاین و از سایت‌های معتبر است. می‌توانید به سایت‌هایی که مخصوص خود کشاورزان است مراجعه‌کرده و نخود مورد نیاز خود را از آن‌ها تهیه کنید و یا می‌توانید به تمامی ‌فروشگاه‌هایی که در آن‌ها حبوبات فروخته‌می‌شود رفته و میزان نخود مورد نیاز خود را خریداری کنید.

فروش انواع نخود

بهترین روش‌ها برای خرید و فروش انواع نخود، خرید به صورت عمده و در حجم زیاد است. در این روش هزینه‌های جانبی خرید و فروش نخود، در مقدار فروش زیاد کالا شکسته‌شده و باعث کاهش یافتن قیمت تمام‌شده این محصول می‌شود. در خرید و فروش عمده، به راحتی می‌توان تخفیف‌های بسیار خوبی از فروشنده گرفت.

اکثر کسانی که برای خرید و فروش نخود به صورت عمده اقدام می‌کنند بنک داران و عمده فروش‌های حبوبات، رستوران‌های سنتی، مراکز تهیه فلافل، کارخانه‌های کنسرو سازی، شرکت‌های بسته‌بندی حبوبات و … هستند.

نکات خرید انواع نخود

هر کدام از مدل‌های نخود دارای خواص و مشخصات مختص به خود هستند. نکاتی که در هنگام خرید نخود باید با آن دقت شود، براحتی شکسته‌نشدن نخود است. نخودهایی که به سختی خرد می‌شوند در زمان پخت برای پختن آن‌ها باید مدت زمان زیادی صبر کنید. به همین دلیل باید در هنگام خریدن، خود نخودی را انتخاب کنید که دیر پز نباشد و به راحتی پخته‌شود.

یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام خرید نخود باید به آن دقت شود، رنگ نخود است. نخودهایی که رنگ روشنی دارند از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. اگر نخودی که قصد خرید آن را دارید رنگ تیره داشته‌باشد، فوراً از خرید آن صرف نظر کنید.

سخن پایانی

نخود از محصولاتی است که خواص بسیار زیادی دارد. از مهم‌ترین خاصیت نخود پروتئین بسیار زیاد آن است. به گفته محققین پروتئین نخود، با پروتئین گوشت برابری می‌کند. یکی از مشکلات که در هنگام خوردن نخود با آن رو به رو هستید نفخ زیاد است. برای رفع این مشکل بهتر است نخودها را از یک شب قبل در درون آب سر بریزید تا نفخ آن گرفته‌شود.

در هنگام خرید نخود حتما به اندازه و رنگ آن دقت کنید. این دو مورد اصلی‌ترین معیارهای انتخاب نخود هستند.

 

با ما در تماس باشید

09304905088

 

صفعه اینستا گرام مجموعه بازرگانی پدیده

کلیک کنید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + نوزده =