انواع نخود فلافلی, بازار نخود تهران, بازار نخود سه خان, بازار نخود صادراتی, بازار نخود فلافلی, بازار نخود کرمانشاه, خرید عمده حبوبات, خرید نخو دوخان, خرید نخود تک خان, خرید نخود تک خان کرمانشاه, صادرات نخود ایرانی, صادرات نخود دوخان, صادرات نخود سه خان, قیمت نخود درجه یک

قیمت نخود درجه یک

قیمت نخود درجه یک

قیمت نخود درجه یک

قیمت نخود درجه یک به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال عواملی چون شرایط آب و هوایی یا میزان عرضه و تقاضا در تعیین قیمت این محصول نقش به سزایی دارند. هر یک از این عوامل به نوبه خود بستگی به یکسری شرایط و اصولی دیگر دارند که همگی بر کاهش و یا افزایش قیمت نخود تأثیر می گذارند. خرید و فروش این محصول از گذشته تا به امروز بسیار بالا بوده و معمولا به عنوان غذای اصلی در جیره ی غذایی هر انسانی گنجانده شده است. هر یک از موارد ذکر شده در مقدمه به طور جداگانه و کامل در این مقاله شرح داده خواهند شد.

قیمت امروز نخود درجه یک

نخود یکی از مقوی ترین حبوبات است که کشت و تولید آن قدمتی دیرینه دارد. این دانه ی خوراکی سرشار از پروتئین، فیبر، انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد و به همین علت فروش بالایی دارد. قیمت این محصول نیز با توجه به نوع درجه بندی آن متفاوت است. قیمت نخود درجه یک طبیعتا بیشتر از قیمت درجه دوی آن می باشد. در حال حاضر نخود درجه یک در بازار هر کیلو بین 49000تا 59000هزار تومان به فروش می رسد. علت بالا بودن قیمت نخود درجه یک، کیفیت بالای آن است.

قیمت نخود درجه یک

قیمت نخود درجه یک

عوامل تأثیرگذار بر قیمت نخود درجه یک

عوامل بسیاری هستند که در تعیین قیمت نخود تأثیر می گذارند و از جمله ی آن ها می توان به؛ میزان عرضه و تقاضا، شرایط آب و هوایی، هزینه های تولید، شرایط بازار جهانی و نوع و کیفیت نخود اشاره نمود.

تقاضا و عرضه

یکی از عوامل تأثیرگذار بر تعیین قیمت نخود درجه یک میزان عرضه و تقاضا می باشد. هرچه میزان عرضه ی نخود کم و متقابلا میزان تقاضا بیشتر باشد، در نتیجه قیمت محصول افزایش خواهد یافت. بر عکس هر چه میزان عرضه بیشتر و تقاضا کمتر باشد در نتیجه قیمت نخود نیز کاهش خواهد یافت. حال برخی عوامل دیگر وجود دارند که به تنهایی بر میزان عرضه تأثیر می گذارند. آن عوامل شرایط آب و هوایی، بحران های طبیعی و تغییرات در کاشت و برداشت محصول هستند.

شرایط آب و هوایی

عامل دیگر در تعیین قیمت نخود درجه یک شرایط آب و هوایی می باشد که محصول در آن جا رشد می کند. این شرایط شامل زمین های کشاورزی، میزان حاصلخیزی خاک، میزان رطوبت، PH خاک، کیفیت آبیاری، مقدار آب مناسب برای آبیاری، تهویه ی مناسب و عوامل مرتبط دیگر می باشند. هرچه شرایط آب و هوایی مساعد به حال زمین های کشاورزی و رشد محصول بوده باشد در نتیجه نخود عملکرد بهتری در رشد داشته و قیمت آن نیز کاهش می یابد. بر عکس اگر این شرایط به خوبی کنترل نشوند و مناسب برای رشد نباشند، رشد گیاه ضعیف شده و در نتیجه سبب افزایش قیمت خواهد شد.

هزینه تولید

هزینه های تولید از عوامل مؤثر دیگر در تعیین قیمت نخود درجه یک در بازار می باشند. از جمله هزینه هایی که در زمینه ی تولید این محصول صرف می شود هزینه های آب و برق در آبیاری، دستمزد نیروی کار، هزینه ی کود و سموم کشاورزی مصرف شده برای حفاظت از محصول، هزینه های حمل و نقل و بسته بندی محصول می باشند. هر یک از این موارد به نوبه ی خود در رشد و میزان تولید بیشتر تأثیر می گذارند و در نتیجه به طور مستقیم در تعیین قیمت نخود نقش به سزایی ایفا می کنند.

شرایط بازار جهانی

امروزه صادرات نخود درجه یک به سایر کشورها زیاد به چشم می خورد. معمولا صادرات این محصول به صورت عمده می باشد. در اینجا شرایط بازار جهانی در تعیین قیمت محصول نقش مهمی را ایفا می کند. از جمله ی این شرایط که در بازار جهانی به وقوع می پیوندد یکی رشد نرخ جهانی و کاهش تولید است. هر یک از این شرایط نیز بستگی به یکسری عوامل چون خشکسالی های مستمر در کل جهان، وقوع حوادث طبیعی، جنگ بین کشورها، افت تولید در اثر کاهش زیر کشت و عوامل دیگر که هر کدام به نوبه ی خود از علل گرانی و افزایش قیمت نخود در بازارهای جهانی می باشند.

قیمت نخود درجه یک

قیمت نخود درجه یک

نوع و کیفیت نخود

مهم ترین و اصلی ترین عامل در تعیین قیمت نخود درجه یک نوع و کیفیت آن است. امروزه اولویت هرکسی برای خرید، نوع و کیفیت محصول است. هر چه کیفیت نخود بالا باشد در نتیجه تقاضا برای خرید آن نیز بیشتر خواهد شد. علاوه بر این کیفیت خوب محصول سبب افزایش قیمت آن می باشد. نخود بی کیفیت یا نخودی با کیفیت پایین به هیچ عنوان قابل مقایسه با نخود درجه یک نخواهد بود و در نتیجه قیمت آن نیز کمتر از قیمت نخود باکیفیت و درجه یک خواهد بود.

خرید نخود درجه یک

خرید نخود هم به صورت مستقیم و حضوری و هم به صورت غیرحضوری و آنلاین امکان پذیر می باشد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا محصول را از نزدیک مشاهده نموده و آن را لمس نمایند تا از کیفیت آن اطمینان یابند، یا اینکه امکان مقایسه محصول با دیگر انواع آن را داشته باشند. در چنین حالتی می توان به صورت حضوری و مستقیم اقدام به خرید نمود. در خرید آنلاین نیز می توان بدون صرف وقت و هزینه های حمل و نقل به راحتی خرید انجام داد.

فروش نخود درجه یک

با توجه به اینکه نخود یک محصول پرفروش به شمار می رود، فروش آن به صورت فله و بسته‌بندی در بازار انجام می گیرد. معمولا قیمت فروش نخود به صورت فله ای کمتر از قیمت نوع بسته بندی آن است. علاوه بر این حجم تولید سالانه ی محصول نیز در میزان فروش آن در بازار تأثیر می گذارد. در نتیجه هرچه حجم تولید سالانه ی نخود درجه یک بیشتر باشد، بازار فروش آن نیز داغ تر می شود. هر سال چندین تن از این محصول به طور عمده به سایر کشورها فروخته می شود.

نکات خرید نخود

در زمان خرید نخود درجه یک توجه به برخی از نکات بسیار لازم و ضروری می باشد. یکی از این نکات توجه به دیرپز یا زودپز بود آن است. هرچه محصول باکیفیت و درجه یک باشد زمان پخت آن نیز کم تر خواهد بود. نکته بعدی توجه به تاریخ انقضای نخود است. روی دانه های نخود نباید منفذ یا سوراخی وجود داشته‌باشد. همه ی دانه ها باید به طور یکنواخت و در یک اندازه باشند اگر غیر از این باشد یعنی محصول ترکیبی از سایر نخودها می باشد. توجه به حشرات داخل بسته‌بندی از دیگر نکات مهم در زمان خرید می باشد. تغییر در رنگ و شکل دانه ها، وجود گرد و غبار بر روی محصول و داشتن علامت استاندارد و سیب سلامت بر روی بسته‌بندی از دیگر نکات در این بخش می باشد که باید به آن ها توجه نمود.

سخن پایانی

هدف ما از طرح این مقاله آشنایی با قیمت نخود درجه یک و عوامل تأثیرگذار بر قیمت آن بود. با توجه به مطالبی که گفته‌شد این محصول یکی از پرفروش ترین حبوبات در سطح جهان است و کشور ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ نخود در کل دنیا می باشد. سالانه چندین تن از این محصول تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می گردد. برای آشنایی بیشتر با میزان خرید و فروش نخود درجه یک، نوع و کیفیت آن، قیمت محصول و عوامل تأثیرگذار بر آن به مطالب فوق مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =