بازار نخود سه خان, بازار نخود صادراتی, بازار نخود فلافلی, بازار نخود کرمانشاه, بزار نخود تهران, خرید عمده حبوبات, خرید عمده نخود, خرید فروش حبوبات, صادرات نخود ایرانی

خرید و فروش نخود

خرید و فروش نخود

خرید و فروش نخود

 

خرید و فروش نخود از دیرباز تا کنون به صورت عمده و خرده بین جوامع بشری صورت گرفته است. این محصول همچنین به صورت بسته بندی و فله ای نیز خرید و فروش می شود. نخود از خانواده حبوبات بوده و بسیار مقوی و دارای قدمتی دیرینه می باشد. این ماده غذایی سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین و مواد معدنی بوده که علت پر فروش بودن آن هم به خاطر وجود این مواد و خواص بی نظیر آن می باشد. در این مقاله به توضیح قیمت نخود و عوامل تأثیرگذار بر آن و همچنین میزان خرید و فروش نخود می پردازیم.

 

قیمت نخود

قیمت نخود

 

برای این محصول نمی توان قیمت دقیق و ثابتی را معین کرد و ارائه نمود، چرا که قیمت آن با توجه به تغییرات آب و هوایی در محیط کشت محصول و همچنین خرید با حجم کم (خرده) و خرید با حجم زیاد (عمده)، دستخوش تغییر است. نخود به صورت فله ای و بسته بندی شده هم به فروش می رسد که طبیعتا قیمت فله ای این محصول کمتر از نوع بسته بندی شده آن است. مهم ترین و اصلی ترین عامل در تعیین قیمت روز نخود در بازار، نوع و کیفیت آن محصول می باشد.

 

عوامل تأثیرگذار بر قیمت نخود

 

قیمت این ماده ی غذایی ارزشمند بستگی به عوامل گوناگونی چون میزان عرضه و تقاضا، شرایط آب و هوایی، شرایط بازار جهانی و نوع و کیفیت محصول دارد. علاوه بر این موارد خرید به صورت عمده و یا به صورت خرده نیز در تعیین قیمت این محصول تأثیر گذار می باشد.

 

عرضه و تقاضا

 

نخود یکی از مهم ترین و رایج ترین حبوبات تولیدی در کشور بوده که امکان صادر کردن آن به سایر کشورها چون پاکستان، افغانستان و برخی کشورهای عربی وجود دارد. در صورتی که صادرات این محصول به خوبی و بدون دردسر انجام بگیرد در این حالت میزان تقاضا بیشتر از عرضه بوده و در نهایت نیز شاهد کاهش قیمت نخود خواهیم بود. بر عکس اگر میزان عرضه بیشتر از میزان تقاضا باشد در نتیجه قیمت نیز افزایش خواهد یافت.

خرید و فروش نخود

شرایط آب و هوایی

 

یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت نخود شرایط آب و هوایی منطقه کشت محصول می باشد. تغییرات آب و هوایی سبب تغییرات میزان کشت و بازدهی محصول شده و در نتیجه بر افزایش و یا کاهش قیمت نیز تأثیر می گذارد. برای مثال اگر منطقه کشت دچار کم آبی و خشکسالی بشود متقابلا سطح زیر کشت، مقدار و حجم محصول تولید شده نیز کاهش می یابد. در نتیجه با کاهش تولید قیمت افزایش می یابد.

 

شرایط بازار جهانی

 

نخود به عنوان یک دانه گیاهی محبوب از گذشته تا به امروز در مناطق خاورمیانه کاشت و برداشت شده و به بازارهای جهانی عرضه گردیده است. ایران نیز یکی از تولید کنندگان نخود در جهان بوده که بیشترین صادرات را به کشورهای پاکستان، افغانستان و برخی کشورهای عربی داشته است. هر چه میزان صادرات محصول به سایر کشورها بیشتر باشد در نتیجه چرخ اقتصاد کشور نیز رونق یافته‌و در نهایت بر تعیین قیمت محصول نیز تأثیر می گذارد.

 

نوع و کیفیت نخود

 

یکی از بارزترین ویژگی ها در کاهش و افزایش قیمت نخود، نوع و کیفیت آن می باشد. هر چه کیفیت محصول بهتر باشد قیمت آن نیز افزایش می یابد. از اصلی ترین موارد در تشخیص کیفیت محصول اندازه نخود، میزان خرابی آن، یک نوع و یکدست بودن محصول (به زبان عامیانه قاطی نداشته باشد)، رنگ، مزه و طعم نخود می باشد. با توجه به تمامی این ویژگی ها محصول درجه‌بندی شده‌و قیمت نخود درجه یک نسبت به سایر نخود ها بیشتر خواهد بود.

 

میزان خرید و فروش نخود

 

نخود به دلیل داشتن خواص بی نظیری همچون درمان سنگ کلیه، رفع موهای زائد و کاهش قند خون میزان خرید و فروش بالایی در جهان دارد. خرید و فروش این محصول به عوامل مختلفی بستگی داشته که یکی از رایج ترین آن ها در سال های اخیر شیوع بیماری کرونا بود که باعث ایجاد اختلال در واردات و صادرات این محصول گردید. بعد از نابودی کرونا خرید و فروش نخود در کشور مجددا رونق یافته‌و سبب گسترش چرخ تولید شده‌است. هر چه میزان تولید نخود در کشور افزایش یابد در نتیجه میزان خرید و فروش محصول هم افزایش خواهد یافت.

 

روش های خرید و فروش نخود

 

یکی از روش های خرید نخود که از قدیم نیز مرسوم بوده خرید این محصول به صورت حضوری از فروشگاه ها و مراکز خرید می باشد. روش دیگر برای خرید نخود، خرید به صورت آنلاین و اینترنتی است. هر یک از این دو روش به نوبه خود مزایایی دارند.

 

روش حضوری

 

خرید نخود به صورت حضوری باید بدون واسطه و با مراجعه به مراکز خرید و فروشگاه ها انجام بگیرد. از مزایای این نوع خرید یکی این می باشد که امکان مشاهده محصول از نزدیک برای شخص میسر می باشد. در این صورت با مشاهده بصری و همچنین تست محصول می توان در انتخاب کیفیت آن تصمیمی دقیق گرفت. مزیت دیگر استفاده از توصیه های فروشنده برای خریدی بهتر و مطمئن تر و دریافت کد تخفیفی می باشد. از معایب این روش هم می توان به ایستادن در صف، صرف کردن وقت و هزینه رفت و برگشت اشاره کرد.

 

روش آنلاین

 

خرید به روش آنلاین مزایای بسیاری دارد. در این روش می توان در هر ساعتی از شبانه روز اقدام به خرید نخود کرد. با توجه به اینکه نخود دارای انواع متنوع و با کیفیت های متفاوت می باشد در نتیجه قیمت های مختلفی هم دارد. در خرید به روش آنلاین می توان با صرفه جویی در زمان و با وب گردی در سایت های مختلف قیمت انواع نخود را جستجو کرد. کسانی که زمان کافی برای خرید حضوری و ایستادن در صف خرید ندارند، می توانند از طریق خرید اینترنتی و با صرفه جویی در زمان اقدام به خرید این محصول نمایند.

 

نکات خرید و فروش نخود

 

از جمله نکات مهم در خرید و فروش نخود دقت به زود پز و یا دیر پز بودن محصول می باشد. نکته بعدی تاریخ انقضای درج شده‌روی محصول بسته‌بندی شده‌می باشد که هم فروشنده و هم خریدار باید به آن توجه‌نمایند. روی دانه ی نخود به هیچ عنوان نباید سوراخ و یا منفذی وجود داشته باشد. همه ی دانه ها باید به یک شکل و اندازه و یکدست باشند. نخودی که به صورت بسته‌بندی به فروش می رسد باید عاری از هر گونه حشره باشد. اگر فروش محصول به صورت فله ای باشد پس باید دقت داشت که گرد و غبار روی آن ننشیند. بهتر است خرید از فروشگاه ها و مراکز خرید معتبر انجام بگیرد. دقت به علامت استاندارد و سیب سلامت درج شده‌روی بسته‌بندی از ضروریات می باشد.

 

سخن پایانی

 

مطابق با مباحث فوق به یک نتیجه گیری کلی می رسیم که خرید و فروش نخود به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل میزان عرضه و تقاضا، شرایط بازار جهانی، شرایط آب و هوایی، کیفیت محصول و روش های خرید و فروش بوده‌که هر یک به طور جامع و کامل در این مقاله توضیح داده‌شد.

برای مشاهده مقالات بیشتر کلیک کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =