بازار لوبیا سیاه, خرید لوبیا سیاه, فروش لوبیا سیاه

لوبیا سیاه چیست؟

لوبیا سیاه چیست؟

لوبیا سیاه چیست؟ می توان گفت لوبیا سیاه یکی از غنی ترین لوبیا های موجود در جهان می باشد. این لوبیای لذیذ شاید در ایران کمتر شناخته شده باشد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم شما را با این محصول آشنا کنیم. لوبیای سیاه دارای ویژگی های بسیار زیادی می باشد. این ویژگی ها به شناخته تر شدن آن در طول زمان کمک می کند. لوبیای سیاه نیز مانند هر لوبیا و حبوبات دیگری در زمینه آشپزی کاربرد های بسیار زیادی دارد. این محصول نیز  مانند هر چیز دیگری دارای خواص بسیار زیاد و در مقابل معایب انگشت شماری می باشد. برای آشنایی بیشتر با لوبیای سیاه شما را به مطالعه ادامه مقاله دعوت می کنیم.

 

لوبیا سیاه چیست؟

آشنایی با لوبیای سیاه

لوبیا سیاه همانطور که از نامش پیداست یکی از حبوبات موجود در جهان می باشد. اگر بخواهیم به خاستگاه این لوبیا بپردازیم به کشور هایی غربی مانند آمریکای جنوبی و مکزیک خواهیم رسید. لوبیای سیاه را می توان تقریبا در همه غذا های مردم این مناطق مشاهده نمود. امروزه این حصول در برخی ازمناطق ایران نیز کشت شده و به بازار عرضه می شود. شهر خمین یکی از مناطق کشت و پرورش لوبیای سیاه در ایران می باشد. لوبیا های کشت شده در ایران به دلیل ارگانیک بودن سایز کوچکتری نسبت به لوبیا سیاه های خارجی دارند.

ویژگی های لوبیا سیاه چیست؟

لوبیا سیاه ویژگی هایی مشابه لوبیا های دیگری مانند چیتی دارد. از جمله ویژگی های ظاهری این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. لوبیای سیاه دارای بافتی نرم و لطیف می باشد.
  2. رنگ این لوبیا همانطور که از نامش پیداست مشکی بوده و در وسط آن نقطه ای سفید وجود دارد.

پس از مطالعه ویژگی های ظاهری اکنون سراغ ویزگ های باتنی این محصول برویم.

  1. گیاه این محصول به سرما و گرمای زیاد حساسیت داشته و نمی توان آن را کاشت.
  2. پروتئین و مواد مغذی موجود در این لوبیا نسبت به لوبیا های دیگر بیشتر می باشد.

خواص لوبیا سیاه

در بین انواع  لوبیا ها لوبیای سیاه دارای بیشترین سطح پروتئین و خواص می باشد. پروتئین های موجود در این محصول به قدری زیاد است که می توان را آ را گوشت نیز مقایسه نمود. این محصول می تواند برای چهار گروه سالمندان، زنان باردار ، کودکان و مردان خاصیت های زیادی دارد.

لوبیا سیاه چیست؟

 

خواص لوبیا سیاه برای مردان

یکی از گروه های مورد هدف خواص لوبیا سیاه مردان می باشد. این لوبیا می تواند خاصیت های زیر را برای مردان داشته باشد.

  1. دارای اسید آمینه بسیار زیاد: اسید آمینه برای بدن مردان مخصوصا بدن سازان یکی از الزامات حیاتی می باشد. اسید آمینه های موجود در لوبیا سیاه سبب حفظ توده های عضلات بدن می باشد. این مورد سبب رشد عضلات و حفظ سلامت آن ها می شود.
  2. فولاوونید ها: از خواص بسیار مهم لوبیای سیاه، می توان به داشتن 8 نوع فلاوونید اشاره کرد.
  3. جبران تغذیه کم: اغلب مردان به دلیل داشتن مشکلات کاری کمتر به تغذیه خود اهمیت می دهند. پروتئین و فیبر های موجود در این محصول سبب تامین انرژی مورد نیاز بدن شما می شود.

خواص لوبیا سیاه برای زنان باردار

لوبیای سیاه می تواند یکی از مفید ترین مواد غذایی برای زنان باردار باشد. دلیل این جمله در موارد زیر بیان شده است.

  1. سطح بالای اسید فولیک:اسید فولیک یک ماده معدنی بسیار حساس برای زنان باردار می باشد. این ماده سبب رشد جنین در بدن زنان می شود.
  2. جلوگیری از یبوست: یکی از مشکلات اغلب زنان باردار مبتلا شدن به بیماری یبوست می باشد. این مشکل به دلیل تغییر در فیزیک و هورمون های بدن بانوان ایجاد می شود. لوبیای سیاه با داشتن فیبر زیاد می تواند تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری کند.

لوبیا سیاه چیست؟

خواص لوبیا سیاه برای کودکان

لوبیای سیاه علاوه بر گروه های سنی بالا، برای کودکان نیز بسیار مفید می باشد. از مهم ترین خواص این لوبیا برای کودکان عبارت است از:

  1. لوبیا می تواند مقدار مناسبی از آهن را در بدن کودکان ایجاد کند. آهن یکی از مواد معدنی حیاتی برای بدن کودکان به خصوص در سنین رشد به حساب می آید.
  2. این محصول چربی اضافه ای در بافت خود ندارد. نداشتن کلسترول و چربی اضافه سبب جلوگیری از بروز چاقی بیش از حد در کودکان می شود.
  3. با مصرف معتدل لوبیای سیاه می توانید از دل درد، سوزش معده در کودکان جلوگیری کنید.

خواص لوبیا سیاه برای سالمندان

حفظ سلامت بدن یکی از مهم ترین معضلات مردم در سنین بالا می باشد. لوبیا سیاه می تواند تاثیرات زیر را برای بدن سالمندان داشته باشد.

  1. دارای کلسیم: کلسیم موجود در لوبیا می تواند از بیماری هایی که به استخوان مربوط می شود جلوگیری کند. از جمله این بیماری ها می توان به پوکی استخوان اشاره کرد.
  2. کمک سیستم عصبی: در لوبیا مواد معدنی بسیاری وجود دارد که سبب جلوگیری از بروز زوال عقل و آلزایمر در سنین بالا می شود.
  3. جلوگیری از بروز دیابت: قند خون بالا یکی دیگر از معضلات پیری می باشد. لوبیا می تواند این بیماری را تا حد زیادی کاهش دهد.

ارزش غذایی لوبیا سیاه

لوبیا سیاه یکی از منابع مهم پروتئین ها، ویتامین ها،مواد معدنی و روی می باشد. به دلیل ارزش غذایی خوبی که لوبیا سیاه از آن بهره می برد، اغلب آن را برای گیاهخواران توصیه می کنند. این محصول برای تامین پروتئین مورد نیاز گیاهخواران ضروری می باشد. ارزش غذایی این محصول طبق جدول زیر می باشد.

ماده در  هر100 گرم
کربو هیدرات ها 15 گرم
پروتئین ها 3.5 گرم
چربی 12.5 گرم
فیبر 15.5 گرم
کلسترول 14 گرم
اهن 0.60 گرم

با توجه به این موارد ذکر شده در این جدول کالری موجود در 100 گرم  لوبیا سیاه حدود341 کالری می باشد.

مضرات لوبیا سیاه چیست؟

تاکنون در این مقاله در مورد مزایا و خواص لوبیا سیاه مطالب زیادی ذکر شد. در این بخش از مقاله ما سعی داریم درمورد اندک عیب های این لوبیا نیز صحبت هایی داشته باشید. این لوبیا دارای معایب زیر می باشد.

  1. نفخ شکم: مانند هر لوبیایی مصرف بی رویه لوبیا سیاه نیز در فیبر بالایی به بدن وارد می کند. این فیبر سبب ایجاد باد معده و نفخ در بدن می شود.
  2. جلوگیری از جذب مواد معدنی: هر چند لوبیای سیاه خود معدن غنی پروتئین می باشد ولی اگر خوب خیس نخورده باشد می تواند از جذب پروتئین و مواد معدنی د بدن جلوگیری کند.
  3. بروز سنگ کلیه: اگر در مصرف لوبیا سیاه ناپرهیزی کنید، اسید اوریک بدن شما افزای شپیدا می کند. اسید اوریک یکی از دلایل اصلی بروز سنگ کلیه می باشد.
  4. استفاده از این محصول به صورت تکراری و بی رویه ممکن است سبب ورود بیش از حد فیتیک اسید و پورین به بدن شما شود.

کاربرد لوبیا سیاه در آشپزی چیست؟

همانطور که همه می دانیم اصلی ترین کاربرد لوبیا سیاه در زمینه آشپزی می باشد. از جمله مهم ترین کاربرد های لوبیا در غذا ها می توان موارد زیر را ذکر کرد.

  1. شما می توانید با لوبیا سیاه دلمه ای لذید با طعمی به یاد ماندنی تهیه کنید.
  2. از لوبیا سیاه در غذای محبوب ایرانی ها یعنی قرمه سبزی نیز می توان استفاده کرد.
  3. لوبیا سیاه را می توانید به صورت خوراک ساده نیز آماده و میل کنید.
  4. یکی از مصارف مهم لوبیا سیاه، تهیه پیتزا می باشد.
  5. در تهیه دم بختک در کنار نخود می توانید از لوبیا سیاه نیز استفاده کنید.برای
برای مطالع مطالب مرتیط کلیک کنید

سخن پایانی

در آخر این مقاله باید  بگوییم که مصرف این محصول خوشمزه برای اکثر گروه های سنی توصیه می شود. ویتامین ها و پروتئین های موجود در لوبیا سیاه به ما این اجازه را می دهند از آن برای همه افراد استفاده کنیم. برای آسان تر شدن مصرف آن برای شما به خصوص گروه های حساس مانند سالمندان و کودکان می توانید از آن در  غذاهای لذیذ استفاده کنید.

اما توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از آن مشکل ساز باشد. سعی کنید در هر حالت تعادل در مصرف این ماده غذایی را رعایت کنی. سعی کنید در هنگام خرید از لوبیا سیاه های ایرانی به دلیل طبیعی تر بودن ان ها خریداری نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 11 =