بازار نخود سه خان, بازار نخود صادراتی, بازار نخود فلافلی, بازار نخود کرمانشاه, خرید عمده حبوبات, خرید عمده نخود, خرید نخود تک خان, خرید نخود سه خان

انواع نخود ایرانی

خرید و فروش نخود سه خان

انواع نخود ایرانی

انواع نخود ایرانی به طور کلی عبارتست از نخود تک خان، نخود دوخان، نخود سه خان و نخود فلافلی که هر یک دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند. می توان گفت انواع این نخود ها در شکل ها و اندازه های مختلف به فروش می رسند. ترکیبات هر یک از این نخود ها هم متفاوت از هم می باشند. هر چهار نوع این نخود ها از یک سری خواص و ارزش های غذایی یکسانی برخوردار هستند و در کنار آن بعضی کاربرد ها و ویژگی های متفاوتی هم دارند. در این مقاله تمامی این مباحث به طور کامل شرح داده خواهد شد.

انواع نخود ایرانی

 

نخود چیست؟

نخود یک دانه ی خوراکی از دسته ی حبوبات است. گیاه این محصول عمری یکساله داشته و از خانواده ی باقالی ها به شمار می آید. استفاده از این دانه ی خوراکی قدمتی دیرینه دارد. برای تهیه ی انواع غذاها، سالاد، سس و نان از این محصول استفاده می شود. نخود سرشار از پروتئین می باشد و به همین دلیل یکی از پرمصرف ترین محصولات در کل جهان می باشد. کشت این محصول در ایران بیشتر در کوهپایه های زاگرس و به خصوص کرمانشاه انجام می گیرد. امروزه نخوددرمانی برای درمان بسیاری از بیماری ها رواج یافته است.

انواع نخود

یکی از دانه های خوراکی پرمصرفی که دارای انواع گوناگونی می باشد، نخود است. نخود تک خان، نخود دوخان، نخود سه خان و نخود فلافلی از جمله انواع نخود می باشند. هر یک از این ها نیز ویژگی های منحصر به فردی دارند.

نخود تک خان

نخود تک خان نسبت به سایر نخود ها اندازه ای درشت تر دارد. این نوع از نخود در بازار نسبت به نخود دوخان و سه خان معمولا کمتر یافت می شود. قیمت این محصول هم نسبت به سایر نخود ها بیشتر می باشد، در حقیقت گران ترین نخود در کشور نخود تک خان است. همین گران بودن قیمت محصول یک امتیاز برای صادرات آن به سایر کشورها محسوب می شود. به این دانه ی خوراکی، نخود سایز 10 نیز گفته می شود که یکی از باکیفیت ترین انواع نخود به شمار می رود.

انواع نخود ایرانی

 

نخود دوخان

نخود دوخان ترکیبی از سایز 8 و 9 می باشد. ( در اینجا منظور از سایز، محاسبه ی اندازه ی نخود بر حسب میلی متر است) ترکیب این اندازه ها پنجاه به پنجاه است یعنی 50 درصد نخود سایز 8 و 50 درصد نخود سایز 9 تشکیل دهنده ی ترکیب نخود دوخان هستند. در بعضی از مراکز خرید نخود سایز 7 و 8 را به عنوان نخود دوخان به فروش می رسانند. البته این در ظاهر زیاد معلوم نمی باشد. یک نخود دوخان واقعی نخودی است که از ترکیب 8 و 9 باشد.

نخود سه خان

نخود سه خان نیز از ترکیب نخود هایی با سایز 7 و 8 و 9 می باشد. مقدار ترکیب هر یک از این اندازه ها هم به میزان پنجاه تا شصت درصد 8 میلی متری و بقیه ی اندازه ها 7 و 9 هستند. در اینجا نیز ممکن است برخی مراکز در بازار چند درصد از اندازه ی 6 (مثلا 10 درصد) به آن ترکیب اضافه کنند. این مورد نیز زیاد در ظاهر به چشم نمی خورد اما می تواند بر روی قیمت محصول تأثیرگذار بوده و باعث کاهش قیمت بشود. نخود سه خان واقعی با اندازه های 7 و 8 و 9 می باشد.

انواع نخود ایرانی

 

نخود فلافلی

فلافل یکی از فست فود های پرطرفدار است که اصلی ترین مواد تشکیل دهنده ی آن نخود است. این محصول از ترکیب نخود هایی با سایز و اندازه های 4 و 5 و 6 می باشد. البته خریداران می توانند فقط یک اندازه را سفارش بدهند. ( مثلا فقط سایز 6) هر چه اندازه ی نخود بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود اما نخود فلافلی به دلیل اندازه ی کوچک نسبت به سایر نخود ها قیمت ارزان تری هم دارد. این محصول از دانه های کوچک رسیده و با کیفیت می باشد.

خواص انواع نخود ایرانی

همه ی نخود ها دارای خواصی مشترک می باشند. از جمله خواص نخود کاهش فشارخون بالا است و علت این امر وجود مقادیر زیادی از پتاسیم در این محصول می باشد. ویتامین A موجود در نخود سبب تقویت بینایی و سلامت چشم ها می شود. وجود مقادیر بالایی از منگنز در نخود سبب جوانسازی پوست و پیشگیری از چین و چروک و پیری زودرس می گردد. حفظ سلامت دستگاه گوارش از دیگر خواص این محصول می باشد که به دلیل فیبر موجود در آن مشکلات گوارشی همچون دیر هضمی غذا و درد معده را رفع می کند. از دیگر خواص نخود می توان به تقویت قوای جنسی مردان، کاهش قند خون در بدن، درمان یبوست، رفع موهای زائد صورت، بهبود مشکلات قلبی و عروقی، سلامت استخوان ها، رشد صحیح مغز جنین، درمان مشکلات کلیوی مثل سنگ کلیه و خاصیت ضد آفتابی آن اشاره نمود.

ارزش غذایی انواع نخود

تمامی نخود ها معمولا از ارزش غذایی یکسانی برخوردار هستند اما تفاوت های اندکی از نظر خواص با هم دارند. نخود تک خان یک منبع غنی از پروتئین، فسفر، آهن، فیبر و ویتامین های گروه B می باشد. مصرف این نخود برای افراد مبتلا به دیابت گزینه ی مناسبی می باشد. شایان به ذکر است که نخود تک خان در هضم غذا و عملکرد بهتر روده ها نقش به سزایی دارد. نخود دوخان نیز گزینه ای مناسب برای تنظیم قند خون محسوب می شود.

فیبر، آهن، ویتامین های گروه B و پروتئین (همانند نخود تک خان) نیز از مواد مغذی با ارزش موجود در این نخود می باشند. نخود سه خان و نخود فلافلی هم دارای مواد معدنی و ویتامین ها هستند و ارزش غذایی آن ها نیز همچون نخود تک خان و دوخان می باشد. در کل ارزش غذایی تمامی نخود ها یکسان است فقط تفاوت اندکی در نوع خواص با یکدیگر دارند.

کاربرد انواع نخود ایرانی

انواع نخود ( نخود تک خان، نخود دو خان، نخود سه خان و نخود فلافلی) با توجه به ارزش غذایی یکسانی که با هم دارند یک سری کاربردهای متفاوت از هم نیز دارند. نخود تک خان به عنوان یک منبع غنی از پروتئین کاربرد های زیادی در رژیم غذایی افراد گیاه خوار دارد. مصرف این نخود در غذاهای مختلفی همچون انواع سالاد، غذاهای رژیمی و دیگر غذاها بسیار متداول است. علاوه بر آن کاربرد این محصول در غذاها سبب افزایش طعم و مزه ی غذا و همچنین تنوع در آشپزی می گردد. نخود دوخان هم مثل نخود تک خان حاوی پروتئین گیاهی بوده و مناسب برای افراد گیاه خوار می باشد.

کاربرد این محصول بیشتر در درست کردن خورشت نخود، سالاد، پیاز نخود و غذاهای رژیمی است. نخود های سه خان نیز در تهیه ی انواع آبگوشت ها، دیزی، نخود آبگوشتی تازه و شورمزه کاربرد دارند. به طور کلی مصرف این نوع نخود بیشتر در غذاهای سنتی کاربرد دارد. نخود فلافلی همانگونه که از نام آن پیداست بیشتر در اغذیه فروشی ها و فست فودی ها و برای درست کردن فلافل کاربرد دارد. از این محصول معمولا به عنوان فلافل نیمه آماده و یا خمیر فلافل تولید به عمل می آید.

سخن پایانی

نخود یک منبع غذایی غنی از پروتئین می باشد که انواع مختلفی دارد. انواع نخود به نام های نخود تک خان، نخود دو خان، نخود سه خان و نخود فلافلی می باشند. اندازه و ظاهر هر یک از این نخود ها با یکدیگر متفاوت است. نخود تک خان درشت ترین نوع در بین انواع نخود می باشد. همه ی نخود ها از ترکیبات متفاوتی با سایز های گوناگون تشکیل یافته اند. کاربرد و ویژگی های این محصولات در زمینه های مختلفی به چشم می خورد. تمامی این نخود ها از نظر ارزش غذایی شباهت هایی با هم دارند. موارد ذکر شده در سخن پایانی به طور جامع در مطالب فوق مطرح گردیده است.

 

با ما در تماس باشید

 

09304905088

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =